Virtual Reality in de klas

Met de workshop Virtual Reality (VR) in de klas, gaan wij samen met leerlingen in de wereld van VR op ontdekking. Elke workshop kent een kort stukje theorie maar zal voornamelijk actief zijn. Voor de workshop wordt gebruik gemaakt van de Oculus Quest 2. Afhankelijk van de groepsgrootte krijgt iedere deelnemer of ieder duo een eigen bril. Indien gewenst kan aan het einde van de workshop de VR bril worden aangeschaft.

Mogelijke workshops

  1. Je eerste stappen in VR
  2. Het maken van drie dimensionale kunst in VR
  3. 360 graden video's ervaren en ga op reis met David Attenborough
  4. Krijg les in het oude Romé in een modern jasje
  5. Ervaar gewichtloosheid in het ISS
  6. Ga muzikaal aan de slag en dans!

Waarom VR

Virtual Reality (VR) is nuttig in het onderwijs omdat het leerlingen een meeslepende en interactieve leerervaring biedt. Hierdoor kunnen ze de stof op een manier begrijpen en onthouden die anders niet mogelijk zou zijn.

Bovendien biedt VR een unieke kans om de leerlingen te verplaatsen naar virtuele omgevingen die ze anders nooit zouden kunnen bezoeken, zoals historische plaatsen, verre planeten en de diepste oceanen. Dit maakt het onderwijs veel boeiender en motiverend, en kan de leerlingen enthousiast maken voor de stof.

Ook biedt VR de mogelijkheid om complexe concepten en abstracte ideeën eenvoudiger te verduidelijken, wat bijdraagt aan een beter begrip en onthouden van de stof.

Kortom, door het aanleren van VR krijgen de leerlingen de kans om de stof op een unieke en interactieve manier te leren en te begrijpen, wat bijdraagt aan een beter begrip en onthouden van de stof en hen enthousiast maakt voor het onderwijs.

 

Verschil VR, AR, XR

Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) & Extended Reality (XR) zijn verschillende technologieën die worden gebruikt om de realiteit te veranderen of uit te breiden. Hieronder een korte uitleg van elke technologie:

  1. Virtual Reality (VR): VR is een technologie die een volledig virtuele wereld creëert waarin de gebruiker zich kan bevinden. De gebruiker draagt een VR-headset, waardoor hij/zij een 360-graden omgeving kan waarnemen en ervaren. VR is ideaal voor toepassingen zoals gamen, simulaties en opleidingen.

  2. Augmented Reality (AR): AR is een technologie die de werkelijke wereld uitbreidt door virtuele elementen op een echte omgeving te projecteren. Dit kan worden gedaan door middel van een smartphone of tablet, waarbij de virtuele elementen worden geplaatst op de camera van het apparaat. AR is vooral nuttig voor toepassingen zoals opleidingen, verkoop en marketing.

  3. Extended Reality (XR): XR is een algemene term die VR en AR omvat. Het beschrijft alle technologieën die de realiteit op een of andere manier veranderen of uitbreiden, en is bedoeld om de verschillende vormen van realiteitsextensie onder één dak te plaatsen.

Kortom, het verschil tussen VR, AR en XR is de manier waarop ze de realiteit veranderen of uitbreiden. VR creëert een volledig virtuele wereld, AR breidt de werkelijke wereld uit met virtuele elementen en XR is een algemene term die VR en AR omvat.

Praktische informatie

Kernwaarden en Attitde Multisensorische ervaring, belichaamd leren, Computational thinking
Tijdspanne Afhankelijk van Workshop vanaf 90 minuten, tot 2 dagdelen (2x4 uur)
Leeftijd deelnemers Vanaf 6-18 jaar
Aantal deelnemers Vanaf 4 tot max 16 deelnemers per groep
Kosten Vanaf €495,-
Randvoorwaarde Tenminste 4m2 per deelnemer op een locatie met goede draadloze internetverbinding