Minecraft Education

Tijdens de Workshop Minecraft Education gaan de leerlingen aan de slag met tja, Minecraft Education. Maar wat precies? De mogelijkheden van Minecraft zijn eindeloos, juist daarom staat de inhoud van deze workshop niet vast.

Een Workshop Minecraft education duurt over het algemeen 3 uur, inclusief pauze en kan worden gespeeld als leerlingen en docenten werken op een Microsoft 365 account. Minecraft education kan hier gratis worden gedownload.

Mogelijke workshops

  1. Leer programmeren met Minecraft en los een escape room op via Hour of Code
  2. Ervaar Duurzaamheid en Burgerschap als Klimaatstrijder
  3. Maak samen met je klas jouw eigen school op ware grootte na in Minecraft
  4. Ga naar het oude Egypte of maak een andere era in de geschiedenis na
  5. Ga experimenteren met elementen en doe experimenten die je op school normaal nooit zou kunnen uitvoeren
  6. Leer AVO vakken op een hele andere manier ervaren binnen Minecraft

Over Minecraft Education

Het wereld populaire spel Minecraft heeft haar eigen variant speciaal voor het onderwijs genaamd Minecraft Education. Minecraft Education is een sandbox-, openwereldspel. Dit is een type spel waarin de speler vrij kan rondzwerven door een virtuele wereld en veel vrijheid krijgt hoe het spel gespeeld kan worden. 

Minecraft Education is hiermee een game-gebaseerd leerplatform dat creativiteit, samenwerking en probleemoplossing bevordert in een meeslepende digitale omgeving. De Education variant is zo ontwikkeld dat docenten meer controle hebben over het spel. Minecraft Education is gratis voor scholen die gebruik maken van een Microsoft office 365 pakket. Minecraft education kan hier gratis worden gedownload.

 

Voorbeeldworkshop - Je school in Minecraft

In deze langere workshop ga je jouw school in Minecraft op ware grootte namaken. In 2 dagdelen of 1 dag worden de volgende stappen uitgevoerd. 

  1. Korte opdrachtomschrijving. Een inventarisatie vindt plaats wie Minecraft kent, de klas wordt verdeeld in groepen en er worden rollen onderling verdeeld.
  2. Leerlingen gaan uit elkaar om de school op te meten en foto’s te maken. Idealiter is er een plattegrond van de school al aanwezig. waar mogelijk wordt deze plattegrond schaal 1 op 100 geprint
  3. Leerlingen tekenen het bovenaanzicht van de begane grond van school op wiskundepapier. 1 hokje = 1 blokje.
  4. Een wereld is klaargemaakt waarin leerlingen kunnen starten. Hierin staan een aantal voorbeeld muren, verlichting, kleurschema’s, juiste materialen etc. Het vloeroppervlak van de school wordt bepaald en geplaatst. 
  5. De begane grond wordt geplaatst. Leslokalen ontstaan. In deze fase wordt snel zichtbaar of de verschillende groepen goed hebben samengewerkt. Waar delen van het gebouw samen komen komt confrontatie, klopt en past alles, zo niet? Wat en waar zit de fout en hoe dan verder?
  6. Het plafond van de begane grond is de vloer van de eerste verdieping. Hoe is de lay out hier? Op basis van de gemaakte plattegrond wordt de eerste verdieping gemaakt. 
  7. De school wordt ‘afgemaakt’. aan het einde van de workshop zal de school nog niet klaar zijn. Optioneel wordt dit huiswerk. Iedereen krijgt dan een kopie van de wereld om zelf verder te werken.

Praktische informatie

Kernwaarden en Attitude Samenwerken, Creatief bezig zijn, burgerschap, Computational thinking
Tijdspanne Afhankelijk van een workshop vanaf 2 uur, tot 2 dagdelen (2x4 uur)
Leeftijd deelnemers Vanaf 10-18 jaar
Aantal deelnemers Idealiter 15 deelnemers, max 30 per groep
Kosten Vanaf €395,-
Randvoorwaarde Computers met Minecraft Education